Lampiris maakt inhaalbeweging, ConsuMeat blijft favoriet – Greenwash Award 2017

greenwash 2

Met bijna 500 stemmen geteld, is het nog eens tijd voor een tussenstand. ConsuMeat blijft met 78 procent van de stemmen veruit aan kop, maar verliest toch een beetje van haar voorsprong. Lampiris heeft een langzame inhaalbeweging ingezet, en ook het Autosalon gaat heel lichtjes vooruit.

Blijft deze voorsprong duren? Ook na wat er de voorbije weken allemaal gebeurd is?

Moederbedrijf Lampiris vreest groei hernieuwbare energie

Total, het moederbedrijf van kandidaat Lampiris, vierde afgelopen maand goed nieuws. De olieprijs steeg, de productie ging omhoog en de kostbesparende maatregelen van de voorbije jaren werpen hun vruchten af. In het derde kwartaal van 2017 stegen de winsten van de oliegigant met 17 procent.

De stijgende productie is voornamelijk te danken aan intensievere ontginning in Kazachstan, de Democratische Republiek Congo en Qatar. Zo pompt Total dagelijks het equivalent van zo’n 2,581 miljoen vaten olie op uit de grond. En het ziet er niet naar uit dat deze groei zal vertragen. Tot 2022 voorziet Total een jaarlijkse productiestijging van maar liefst 5 procent.[1]

En die stijging is volgens CEO Patrick Pouyanné broodnodig. Want hoewel de hoge olieprijs ongetwijfeld bijdroeg tot een sterk derde kwartaal, kan een te hoge prijs volgens Pouyanné een gevaar vormen voor het bedrijf. Want, waarschuwde hij drie weken geleden, stel je eens voor dat olie te duur wordt, dan stapt iedereen over op hernieuwbare energie! En dat rampzalig zijn (voor Total)!

Volgens Pouyanné ligt de oplossing voor de hand: de productie moet nog meer omhoog. De huidige tendens waarbij oliebedrijven nieuwe ontginningsprojecten afbouwen moet stoppen, en snel. Hoe meer olie op de markt, hoe goedkoper die wordt. En hoe goedkoper die wordt, hoe minder de consumenten zullen overstappen op hernieuwbare energie.[2] Pouyanné vergeet even dat Total ook een aandeel heeft in die hernieuwbare energie, maar erg veel belang hecht hij blijkbaar niet aan zijn groene visitekaartjes als Lampiris.

Diesel minder populair, auto niet

Maar ook rond dieselgate bleef het de voorbije weken niet stil. Recente cijfers tonen aan dat er jaarlijks in Europa meer dan 400.000 mensen vroegtijdig overlijden als het gevolg van het fijn stof.[3] Om het fijn stof te doen dalen moeten onder ander de dieselwagens verdwijnen uit het straatbeeld. Gelukkig bleek uit een studie door IPSOS dat dieselwagens minder populair worden in België. Slechts een kwart van de Belgen overweegt een nieuwe dieselwagen te kopen. Drie jaar geleden was dat nog de helft.

Op zich goed nieuws, maar we mogen het grote plaatje niet uit het oog verliezen. Elektrische en hybride wagens vormen nog steeds maar 3,3 procent van ons totale wagenpark, en de 2017 lijkt weer een recordjaar te worden voor de autoverkoop. Dit jaar werden er al 478.841 nieuwe auto’s ingeschreven, een groei van 2,7 procent t.o.v. vorig jaar.[4] En we mogen zeker zijn dat het autosalon de verkoop nog wat verder in de hoogte zal duwen.

Week van de steak friet: een voorsmaakje?

Ondertussen toonde ook de Vlaamse overheid haar dubbel gelaat. Een week nadat rood vlees zo goed als verbannen werd van onze voedselpiramide, promootte het VLAM op de radio, televisie en in de krant de “Week van de steak friet”. Vlamingen werden aangespoord om die week thuis of op restaurant biefstuk te eten. De campagne toonde mooi aan wat ons te wachten staat wanneer ConsuMeat het groen licht krijgt van Vlaams minister voor innovatie Philippe Muyters. Is de voorsprong van ConsuMeat dan toch verdiend? 

Nog niet gestemd?

Moet jij je stem nog uitbrengen? Klik hier en bekijk de drie kandidaten voor de Greenwash Award 2017.

Of breng hieronder meteen je stem uit.


[1] https://www.cnbc.com/2017/10/27/frances-total-third-quarter-net-profit-lifted-by-strong-output-and-cost-savings.html

[2] https://www.ft.com/content/0336d980-b3f2-11e7-aa26-bb002965bce8

[3] https://www.demorgen.be/wetenschap/luchtvervuiling-in-europa-neemt-af-maar-eist-nog-altijd-500-000-levens-per-jaar-b183684f/

[4] https://www.autowereld.be/autonieuws/industrie-en-economie/autoverkoop-belgie-10-maanden-2017.html