Aanleg N42 voorlopig op programma 2018

N-VA fractieleider Matthias Diependaele heeft zich met zijn volle gewicht achter de aanleg van een nieuw stuk N42 geschaard. Deze week maakte hij bekend dat de aanleg van het nieuw stuk weg gepland is voor 2018. Diependaele verkoopt het vel van de beer voor hij geschoten is en stopt met zijn démarche tientallen mensen in de miserie.

De aanleg van de N42 zorgt al dertig jaar voor problemen. Telkens lagen twee keuzes op tafel: het bestaande tracé over een lengte van twee kilometer verbeteren of een nieuw stuk weg aanleggen. In 2003 koos men na een gestuurd lokaal referendum in de wijken rond de N42 voor de aanleg van een nieuw tracé. Het referendum gold niet eens voor gans Herzele

maar enkel voor de wijken rond de weg. Iets meer dan de helft stemde toen voor een nieuwe weg. Dat gedeelte van de bevolking woont naast de bestaande weg en ondervindt daar ook de hinder van. vzw ’t Uilekot en vzw Climaxi hebben steeds gesteld dat men een oplossing moet zoeken die voor beide groepen aanvaardbaar is, uitgaand van het statuut van de weg: een lokale verbindingsweg.

Als men de weg verlegt schendt men een open landschap en laat men het verkeer langs de slaapkamers en door de tuinen van andere inwoners razen. Die mensen richtten het Aktiekomitee N42 op. Ze pleitten voor een compromis: verbeter de bestaande weg voor autoverkeer en gebruik het voorziene nieuw tracé voor tractoren en fietsers. Veiligheid en doorstroming zijn er mee gediend.

Het VOKA, met in zijn kielzog de N-VA en de andere traditionele partijen ( CD&V-Open-VLD-SP.a is verdeeld), verdedigt een maxi-optie waarbij de weg aangelegd wordt als een verbindingsweg tussen Nederland en Frankrijk. Dit plan werd nu opgenomen in de meerjarenplanning van Openbare werken. Matthias Diependaele triomfeerde vorig week in een persmededeling: “N-VA minister van Mobiliteit Ben Weyts trekt de nodige middelen uit om flink te investeren in de mobiliteit in Vlaanderen en onze regio. Voor de uitvoering alleen wordt 11 miljoen euro gereserveerd in de planning. De rechttrekking van de N42 via een nieuw aan te leggen stuk gewestweg komt eindelijk in een stroomversnelling. Dankzij de goede contacten tussen lokale N-VA afdelingen van Zottegem, Herzele en Geraardsbergen met het kabinet van minister Weyts is gelukt waar andere partijen nooit in slaagden.”, stelt Diependaele.

Het is eens schande dat men in deze tijd 12 miljoen wil investeren voor infrastructuur die vooral fijn stof maar geen jobs zal aantrekken. Als de politici wat willen doen waarbij ze de streek helpen én tewerkstelling creëren, dan zouden ze dat geld beter rechtstreeks in sociale economie spenderen of om de wachtlijsten voor zorg af te bouwen. Beton heeft nog nooit werk met zich mee gebracht. Diependaele vergeet dat er nog onteigeningen moeten gebeuren waar mensen zich zullen tegen verzetten, dat er nog een bouwvergunning moet gevraagd worden en dat het milieu-effectenrapport nog moet bijgewerkt worden. vzw Climaxi reageerde tamelijk verbolgen: “Het is niet de eerste keer dat politici zoals Matthias Diependaele in het rond strooien dat de oplossing voor de N42 er is. Het is ook niet de eerste keer, maar de vierde keer, dat de weg op de planning van de overheid komt te staan. De N-VA vervalt hier in dezelfde ziekte als de oude partijen: het vel verkopen voor de beer geschoten is in een poging om zoveel mogelijk pluimen op de eigen hoed te steken. Men vergeet dan makkelijkheidshalve dat er ook nog bewoners zijn die de weg naast hun slaapkamer krijgen. Zij zijn daar helemaal niet mee gediend en zijn ook niet zinnens om zich te laten doen. Het zou dus beter zijn nog wat te wachten alvorens victorie te kraaien.

Filip De Bodt