De agrochemische ecocide van Bayer en Syngenta

Bayer heeft een klacht ingediend tegen de Europese Commissie, opdat ze restricties op het gebruik van pesticiden zou intrekken. Het gaat om chemische bestrijdingsmiddelen die wereldwijd miljoenen bijen doden, en daarom ook heel slecht zijn voor het milieu. Bijen spelen immers een heel belangrijke rol bij het ontstaan en in stand houden van ecologische evenwichten.

De belangrijke restricties zijn er gekomen door grote druk vanuit de publieke opinie. Terwijl de bijen allemaal dreigen te verdwijnen proberen de multinationals de verbodsmaatregelen op te heffen.

Bayer en Syngenta, twee van de belangrijkste agrochemische groepen in de wereld, vinden een verbod niet kunnen. Nochtans is het wetenschappelijk bewezen dat hun produkten bijdragen aan de enorme bijensterfte die onze voedselketen in gevaar brengt. Zonder acties en maatregelen zullen de bijen blijven sterven. Onlangs zijn er 37 miljoen bijen gestorven op slechts 1 enkele boerderij in Canada. Ook het bedrijf Bayer moet beseffen dat zijn profijt niet in de weg mag staan van de gezondheid op onze planeet.

Er circuleert intussen ook een petitie om Bayer en Syngenta aan te zetten hun klachten in te trekken. Het is belangrijk dat bedrijven niet al te veel gebruik maken van juridische stappen die slecht zijn voor mens en milieu. Met de onderhandelingen die momenteel aan de gang zijn over handelsverdragen als TTIP wordt de situatie er intussen niet beter op. Eén van de belangrijkste onderdelen van het TTIP wordt namelijk normaal gezien een grote juridische component, die het gemakkelijker maakt voor bedrijven om overheden voor de rechtbank te dagen indien die in de weg staan van de bedrijven hun profijten. Zeker ook transnationale bedrijven kunnen hier gebruik van gaan maken indien het TTIP er door komt.

De Europese Unie vaardigde een verbod tegen de dodelijke produkten uit in mei 2013, na een zeer grote sensibiliseringscampagne naar overheden toe om duidelijk te maken dat er wetenschappelijk gefundeerde bezwaren tegen de produkten in te brengen zijn. Bayer is zich al jaren actief tegen verbodsmaatregelen aan het verzetten, daarbij maakt het ook gebruik van de tactieken van de tabaksindustrie : veel lobbywerk en afkomen met onwetenschappelijke studies om het eigen gelijk aan te proberen tonen.

De verbodsmaatregelen gelden slechts voor een periode van 2 jaar, daarna volgt er een evaluatie. De druk wordt vanuit de bedrijven opgevoerd om de Europese autoriteiten aan hun kant te krijgen. Ze hebben er ook meer dan geld genoeg voor om hun juridische en andere daden te financieren. Om geen imagoverlies te bekomen zal Bayer er veel aan doen om mensen te doen geloven dat hun agrochemische produkten niet zo schadelijk zijn als dat milieuactivisten en anderen willen duidelijk maken. De produkten zorgen echter voor een ecocide.