Coca-cola, opnieuw in de picture.

Met de lancering van Coca Cola Life, staat Coca Cola weer even in de picture. Het marketingbeleid van Life spiegelt de consument voor dat de stevia-extracten samen met het verminderde suikergehalte een nieuwe Coca Cola sensatie is. Coca Cola Life bevat 33% minder suiker en maar liefst 50kcal minder dan de gewone Coca Cola in België. Met zijn groene verpakking en natuurlijke zoetstoffen overwint Coca Cola nu ook de gezonde twijfelaar. Coca Cola Zero en Light blijven evenwel minder suikers én calorieën bezitten. Coca Cola is duidelijk bezig zijn imago te verduurzamen om het hart van de consument voor zich te winnen.

Onlangs stond Coca Cola Enterprise op de 26ste plaats van G100, ‘global most sustainable corporations 2015’. Hiermee staan ze achter L’Oreal (14e plaats) en Adidas (3e plaats). Deze award draagt bij aan hun groener en duurzamer imago. Bij nader onderzoek is de methodologie van deze lijst niet terug te vinden. Op basis van welke criteria Coca Cola Enterprise de duurzaamheid-award heeft gewonnen, is niet bekend.

Daarnaast tracht Coca Cola ook haar ecologisch verantwoorde consumenten tevreden te stellen. Daarvoor werken ze samen met WWF en zamelen ze geld in voor het behoud van ijsbeerterritoria. Hierbij verdubbelen ze de gift van de consument.

Maar aan al deze mooie verhalen hangt ook een keerzijde. Coca Cola profileert zich in de media graag als sociaal en milieu bewust bedrijf, maar niet is minder waar. Hierbij kunnen we het drinkwater probleem aankaarten waarmee verschillende lokale gemeenschappen in Colombia, Turkije en India kampen. De komst van Coca Cola bedrijven eist het drinkbare water op voor de productie van Coca Cola waardoor lokale gemeenschappen niet voldoende water hebben voor eigen gebruik en landbouw.

“Coca-Cola is aangeklaagd omwille van het uitdrogen van grondgebied van lokale gemeenschappen. En dit voor haar eigen doel om de watervoorraden te gebruiken voor eigen productieprocessen. Hierdoor is er niet genoeg watervoorraad voor boeren en wordt de oogst zo vernietigd. De werknemers van het bedrijf lijden ook onder het beleid van Coca-Cola: de rechten van werknemers worden geschonden in landen zoals Colombia, Turkije, Guatemala en Rusland. Enkel door hun miljarden-marketing campagnes is het mogelijk dat Coca Cola hier ongeschonden uitkomt.” zegt het rapport van War on Want e.a.

Daarnaast kan het sociale drama in Spanje aangegrepen worden als een ander voorbeeld van onverantwoord ondernemen. Coca cola maakte eind 2013 gretig gebruik van ERE (Expediente Regulador de Empleo). Dit is een Spaanse wetgeving die werknemers zou moeten beschermen tegen naakte ontslagen. Werkgevers misbruikten dit fonds om ontslagen personen uit te betalen. Na een winstjaar in 2013 kondigde Coca Cola toch zware herstructureringen aan in Spaanse dochterbedrijven van Coca Cola Iberian Partners. Daar komt bij dat de uitbetaling van het ERE-fonds achterwege bleef in handen van het management. Dus kwamen begin 2014 werknemers van CCIP op straat in Madrid om deze corruptie aan te kaarten. Momenteel wordt Coca Cola voor de rechter gedaagd en haalt het al zijn troeven boven om onder een boete onderuit te komen.

Jammer genoeg kunnen we deze sociaal onverantwoorde lijn doortrekken naar Zuid-Amerika waar er veel voorvallen zijn racisme en discriminatie op de werkvloer tezamen met het verbod voor werknemers om zich te verenigen. Deze verhalen zijn ook bekend in India. Werknemers worden bedreigd omdat ze zich verenigen  of ondervinden zware stress van racisme op de werkvloer, gesteund door supervisors.

“Op 31 december wordt er pizza geleverd op het dispatch kantoor om uitgedeeld te worden aan het gehele

1/2

logistiek team. Echter, Mr Tindal en andere zwarte chauffeurs hebben geen toegang tot het dispatch kantoor om een stuk pizza in ontvangst te nemen. Dit terwijl andere blanke chauffeurs wel toegestaan worden in het dispatch kantoor." (coke complaints – Supreme court of the state of New York).

“Doorheen zijn werkjaren, heeft Meneer McRae geleden aan verschillende vormen van discriminatie. Hij werd gediscrimineerd in de taken die hij moest uitvoeren, zijn doorgroei mogelijkheden, zijn opportuniteiten en de behandeling van supervisors. Zo werd de taakomschrijving die op zijn contract stond, truckchauffeur, niet uitgevoerd doordat supervisor Meneer Matinelli hem dit niet toe liet. Meneer Matinelli gebood Meneer McRae herhaaldelijk andere taken zoals onderhoud van materiaal, badkamers kuisen, etc. Meneer McRae werd gedurende twee jaar niet ingezet als truckchauffeur waarvoor hij was aangenomen. Gedurende deze periode duidde Meneer Matinelli wel andere blanke truckchauffeurs aan met minder anciënniteit om de baan op de gaan. Dit gaat in tegen het anciënniteitsprincipe van het bedrijf." coke complaints – Supreme court of the state of New York

Het groene imago van Coca Cola is dus niet zo duurzaam als het voorgesteld wordt. Katrin Vanden Troost