Actiecomités Oost-Vlaamse wegen slaan handen in mekaar.

Naar aanleiding van de publicatie van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan rond de N60 te Ronse slaan verschillende actiecomités en milieugroepen de handen in elkaar. Geen streep door Ronse (N60), Aktiekomitee N42, vzw ’t Uilekot en vzw Climaxi willen mekaar helpen in de juridische strijd tegen de drie wegen die Z.O.-Vlaanderen zouden doormidden snijden om de zogezegde ‘ontsluiting’ te realiseren.

Volgens de leden van de diverse actiecomités vertonen de drie dossiers namelijk nog wat gelijkenissen:

Er wordt al jaren over gediscuteerd, tracés worden verlegd en hertekend. Dat betekent dat er geen maatschappelijk draagvlak is om deze projecten te realiseren.

In ongeveer alle dossiers wordt met cijfers gemanipuleerd en gegoocheld om de te bewijzen dat de bestaande wegen onveilig of onleefbaar zijn. Wat de N42 betreft wordt beweerd dat er teveel ongevallen zijn op het oude tracé in Sint-Lievens-Esse/Steenhuize, terwijl cijfers uit parlementaire vragen het omgekeerde aantonen.

Politici hebben het in kranten over onleefbaarheid en verkeersdrukte terwijl de cijfers dit sterk relativeren: In Ronse rijden tijdens de spitsuren geen 1500 wagens door de Kruisstraat, zoals burgemeester Dupont zegt, maar zijn er tussen de 900 en 1500 verkeersbewegingen (fietsers en co inbegrepen).

In beide gevallen heeft men het over ontsluiting en economische ontwikkeling terwijl de realiteit het omgekeerde toont: de N60 moet doorgetrokken worden naar Valenciennes, zeggen politici, maar in Wallonië wenst men geen meter weg aan te leggen. De N42 moet recht getrokken of verbreed worden te Oosterzele en Herzele, maar in Geraardsbergen stopt hij in een trechter.

Allen stellen wij ons vragen over de zogezegde economische ontwikkeling. Heel wat specialisten stellen dat economische ontwikkeling net niet bevorderd wordt door wegenaanleg. Anderen stellen terecht vragen bij de houdbaarheid van dit economisch model. Voor de deze wegen worden massa’s geld uitgetrokken: 11 miljoen voor de omleiding in Herzele, 165 miljoen voor de N60 Ronse en een  waarschijnlijk nog hoger bedrag voor de aanpassing van de N42 tussen Wetteren en Zottegem (aanpassing rotonde E40, mogelijke ondertunnelling aan ’t Vosken…. Met deze centen zou men échte sociale, economische en ecologische ontwikkeling kunnen lanceren voor het zuiden van Oost-Vlaanderen.  Hoeveel mensen kan men met dergelijke sommen aan het werk helpen? Hoeveel kinderen naar school sturen? Hoeveel wachtlijsten voor gehandicapten of ouderen wegwerken? Hoeveel besparingen kan men schrappen?

De Vlaamse regering wil alvast de N60 realiseren via PPS-constructies buiten de begroting. Eurostat eist vandaag dat deze financiering in de begroting van de Vlaamse Regering komt. De actiecomités hopen dat hiermee het doodvonnis is getekend voor deze megalomane projecten.

De drie dossiers raakten verwikkeld in juridische procedures: Wat de N42 betreft is men de onteigeningen gestart maar verzetten een vijftiental gezinnen/bedrijven zich tegen de onteigening. Voor de N60 is een Ruimtelijk Uitvoeringsplan opgemaakt dat eveneens aangevochten wordt bij de Raad van State. Een aantal zaken (beperken van fijn stof, in stand houden van Europees beschermde natuurgebieden) zijn bovendien in tegenspraak met de Europese regels.

De actiecomités willen er op wijzen dat zij niet aan de basis liggen van de juridische twijfels in het dossier: als de overheid (bewust) nalaat om een aantal dingen correct te onderzoeken, moet men de hete appel niet doorschuiven naar inwoners die onteigend worden of een halve autostrade naast hun deur krijgen.

Actiecomité N42, Geen Streep door Ronse N60, vzw Climaxi, vzw 't Uilekot