Oost-Vlaanderen: Voor- en tegenstanders bezetten N42 brug

Een persconferentie van de VLD-parlementsleden uit het Zuiden van Oost-Vlaanderen had deze morgen een actie van Oost-Vlaamse milieubewegingen als gevolg. De VLD nodigde de pers uit om aan te klagen dat een brug op het voorziene tracé voor de N42 in de Schipstraat te Herzele er al vijftien jaar ongebruikt, zonder weg eronder, bij ligt. De milieubeweging stelt dat er al genoeg beton gegoten is en dat het tijd wordt voor echte sociale én ecologische ontwikkeling.

De pers werd samengeroepen door VLD-hoofdman Alexander De Croo. Die was er zelf niet, maar alle andere VLD-coryfeeën waren aanwezig: Herman De Croo, Marnic De Meulemeester, Vera Van Der Borght, Guido De Padt, Johan Van Tittelboom,  Jean-Jacques De Gucht.

 

Zij klagen aan dat de brug in de Schipstraat er al vijftien jaar ongebruikt bijligt. De VLD eist de onmiddellijke realisatie van de omleiding te Herzele en de verdere ontwikkeling én verbreding van de N42 als geheel. De partij pleit ook al jaren voor de verdere verbreding en rechttrekking van de N60 te Ronse en de N41 (AalstDendermonde). De veiligheid en de tewerkstelling zullen er goed bij varen, zeggen de liberalen.

Groot was de verwondering van de VLD-mandatarissen toen plots ook een twintigtal actievoerders opdoken die het omgekeerde kwamen verdedigen, uitgerust met borden en spandoeken tegen de verdere aanleg van de Nwegen door Oost-Vlaanderen. De actievoerders bestonden uit buurtbewoners van de Schipstraat, mensen van het actiecomité N42 én leden van Klimaat en Sociale Rechtvaardigheid (KSR), vzw ’t Uilekot, Natuurpunt Ninove, RALDES (Regionale Actiegroepen Leefmilieu Dender en Scheldeland). Ze droegen verbodsborden én een spandoek, waren voorzien van stofmaskers en scandeerden: “Genoeg Beton”.  Ze kregen het gezelschap van Filip Watteeuw, fractieleider van GROEN! In het Vlaamse Parlement. Watteeuw wil met GROEN! ook in het Vlaams Parlement tegengas geven.

Ze geloven niet dat méér wegen automatisch economische ontwikkeling met zich meebrengen. Filip De Bodt (KSR en vzw ’t Uilekot): “Er is al lang bewezen dat men met autowegen geen tewerkstelling meer aantrekt. Het enige wat men doet is nieuwe verbindingen maken voor vrachtwagens die van het Zuiden van Nederland naar het Noorden van Frankrijk willen én die de volle E17 willen vermijden.  We krijgen het fijn stof, lawaai en de vernietiging van het milieu, maar er is geen enkele return. Als we echt wil investeren in Oost-Vlaanderen, dan moet men het geld dat bestemd wordt voor nutteloze wegen en bruggen uitgeven aan echte tewerkstelling en een beter openbaar vervoer.”

Buurtbewoners fronsen de wenkbrauwen bij het aangehaalde aspect veiligheid. Remi Vanderborght: “ Dit is toch wel zéér bizar. Men heeft de aanleg van die brug in 1994 geforceerd zonder maatschappelijk debat en nu komt men klagen dat er geen weg onder ligt. Ik heb die brug toch niet gezet? Men spreekt hier over vier rijstroken, maar er kunnen er maar twee onder! Men wil hier op en afritten aanleggen, vlak na een gevaarlijke scherpe bocht! Men spreekt over veiligheid, maar er zijn evenveel ongevallen op rechte stukken weg dan op kromme.  Men probeert ons wat wijs te maken.”

Ook de mensen die bezig zijn met de N41 merken dezelfde feiten op. Wouter Jacob (RALDES): “Ook bij ons was er nauwelijks discussie en veranderden politici voortdurend van standpunt. In het Structuurplan Vlaanderen stond ingeschreven dat de N41 geen doorvoerweg mag worden van Antwerpen naar Frankrijk en nu bepleit men het omgekeerde. Al deze dossiers slepen al jaren aan, wat op zich al duidelijk maakt dat het een slecht dossier is. Men doet alsof iedereen voor die wegen is, maar dat is nonsens. Welke belangen verdedigen die politici nu eigenlijk?”

De actie duurde een uurtje. Binnenkort bespreken politici de verdere aanleg van N-wegen in het Vlaams Parlement. De traditionele partijen (VLD, Spa,CD&V,NVA) zitten daarbij op dezelfde lijn. Buurtbewoners en actievoerders laten evenwel weten dat ze nog verschillende troefkaarten op zak hebben die ze in deze dossiers wil uitspelen.