FAVV-nota: samenwerking met Justitie kan beter.

koemetkoe

Het parlement kreeg deze namiddag de nota die het Federaal Voedselagentschap maakte voor landbouwminister Ducarme. Deze morgen liet Ducarme al weten dat hij de nota ging verspreiden. De minister wou (voorlopig) geen vragen over de nota beantwoorden. Hij wil geen zaken vertellen in zo een debat die hem per toeval zouden kunnen ontsnappen en er voor zouden kunnen zorgen dat de gerechtelijke vervolging in de problemen komt. De minister is de bevolking en het parlement nochtans veel antwoorden verschuldigd.

De vertrouwelijke nota van het FAVV, die Climaxi kon inkijken, noopt de minister nochtans om zo snel mogelijk een aantal antwoorden te geven. Terwijl men tot nu toe vooral probeerde om een schuldige te zoeken, reikt administrateur-generaal Herman Diricks ook een aantal zaken aan die wijzen op mogelijkheden tot structurele verbetering van onze voedselinspectie.

Diricks bezorgde de minister uiteraard een lange lijst met controles en verslagen daarvan. Daar wil hij mee aantonen dat er sinds de ontdekking van de vleesfraude aan de grens met Kosovo (het opnieuw labelen van diepvriesvlees voor niet-menselijke consumptie met etiketten die de invriesdatum later situeerden) niet stil gezeten is. Het FAVV beschikt over een nationale inspectie-eenheid, die dit soort van dossiers behartigt. Die maakte, na de vaststelling van de fraude in Kosovo, onmiddellijk rapporten over aan justitie.

Bovendien bestaat er geen wetgeving rond de houdbaarheid van diepvriesproducten: men mag de etiketten niet veranderen of vervalsen, maar men mag zelf inschatten wat de eigenlijke vervaldatum is voor menselijke of niet-menselijke consumptie. Jonger vlees brengt natuurlijk meer op dan ouder vlees, zelfs als het vb bestemd zou zijn voor dierentuinen.

Terloops signaleert Diricks dat deze zaak aantoont wat de limieten zijn van onze aanpak: “Bijkomend onderzoek in de vriesinstallaties was niet aangewezen om het bestaande onderzoek niet in gevaar te brengen…men moet zich de vraag stellen of de samenwerking tussen verschillende inspectiediensten en justitie niet kan verbeterd worden.” Voorzichtig gezegd, maar het staat er toch. De administrateur pleit ervoor om dit soort van zaken mee te nemen in de geplande doorlichting van het FAVV. “De aanpak van dergelijke dossiers kan zeker verbeterd worden”, voegt hij er aan toe. Ondertussen liepen de gewone controles bij Veviba voort en werden geen wantoestanden vastgesteld.

Eind februari kwam er dan de grote inspectie die de overheid organiseerde in de verschillende nederzettingen van Veviba. Opnieuw werd etikettenfraude gesignaleerd én het gebruik van vlees dat niet toegelaten is bij het maken van rundsgehakt. Over het verwisselen van bio en niet-biovlees spreekt de FAVV-baas niet. Hier kwam de volksgezondheid wel in het gedrang, waardoor het FAVV goederen blokkeerde en liet terugroepen van bij Delhaize, Colruyt en Match. De verdere details van dit verhaal zijn als ‘confidentieel’ bestempelt door het FAVV maar werden wel overgemaakt aan de minister.

Tot op de dag van vandaag blijft het zeer moeilijk inschatten hoe diep en breed de fraude is en hoe ver ze uit gedeind is naar het buitenland. Veviba had immers ook klanten in Hong Kong en Ivoorkust.

Wie goed tussen de regels kan lezen ziet ook dat de FAVV-baas stelt dat het gebrek aan middelen voor de instantie een probleem is: “De effectieven van het Agentschap zijn tussen 2014 en 2018 van 1161 naar 1062 mensen gezakt. Het Agentschap heeft dit proberen opvangen door efficiënter te werken, maar er worden hoe dan ook minder controles uitgevoerd. “ Bij de voorbereiding van het budget 2018 vroeg het FAVV nog om meer middelen voor zijn nationale inspectiediensten.

vzw Climaxi denkt dat de minister het debat moet aangaan met zijn parlement en stelt voor dat van de doorlichting van het FAVV een doorlichting gemaakt wordt van de ganse sector. De problemen zitten hem blijkbaar niet alleen in controles of het niet naleven van de regels, maar ook in moeilijke regelgeving en coördinatie van de verschillende overheidsdiensten.

Bovendien vinden we het bijzonder erg dat de overheid zo hard gaat bezuinigen tot het de geloofwaardigheid van zijn eigen instellingen ondermijnt. Het is niet de eerste keer dat dit verhaal naar boven komt: ook onderzoeksinstellingen die vb. moeten ingezet worden rond voedsel klagen steen en been over de bezuinigingen. Het altijd maar met minder centen moeten doen, zorgt stilaan voor een overheid die onvoldoende functioneert. Laat dit ook maar mee de inzet van het debat zijn en laat minister Ducarme daar maar op antwoorden. Men moet zich niet wegstoppen achter justitie om niet te moeten antwoorden op dit soort van vragen.

Filip De Bodt