Geraardsbergen-Herzele: Trambaanblues.

Climaxi en vzw ’t Uilekot organiseerden in 2018 een tentoonstelling een cultureel programma met tentoonstelling rond de Oude Trambaan die van Gent naar Geraardsbergen loopt. Terloops schoven we ook het idee naar voor om die trambaan verder te herstellen als verbindingsweg. Tegelijkertijd probeert het stadsbestuur van Geraardsbergen zijn deel van de trambaan te verkopen. We lanceren nu een petitie met de vraag om die in te schakelen in een netwerk van Trage Wegen tussen Geraardsbergen, Lierde en Herzele 

De verkoop was gepland op 28 januari 2020 maar werd door een klacht bij de Gouverneur tegen gehouden. Leden van de Geraardsbergse afscheuring van het Vlaams Belang, Het Alternatief, legden klacht neer omdat de gemeenteraad van Geraardsbergen gedeeltelijk buiten de zaak gehouden werd. Bij een verkoop van openbare gronden kan dit niet. De Gouverneur gaf de klager dan ook gelijk. Daarmee is de kous niet af: het stadsbestuur denkt er aan om het dossier opnieuw voor de gemeenteraad te brengen en wil doorzetten met zijn plannen. Die zijn al een paar jaar oud en ontstonden doordat de stad de trambaan wou verkopen aan een projectontwikkelaar die de weg nodig had om een nieuwe woonwijk te bouwen. De verkoop zou ook een meevaller zijn voor het grootwarenhuis LIDL dat wil uitbreiden.

Ook GROEN! en Rebus, een lokale vereniging voor trage wegen, spraken zich al tegen de verkoop uit. Argumenten zijn er genoeg. Vooreerst rijst de vraag of het wel zinvol is om langs de Astridlaan, langs waar velen de stad binnen rijden, nog verdere woon- of handelsprojecten op te zetten. De Astridlaan is het zwartste punt met het meeste ongevallen langs de N42 tussen Wetteren en Geraardsbergen. Dat bracht Climaxi er in het verleden meermaals toe te stellen dat “ Geraardsbergen beter zijn eigen verkeersveiligheidsproblemen zou oplossen in plaats van in Herzele te komen zeggen hoe het verder met de (recht trekking van) de N42 moet ” Recente ongevallen met fietsers brachten deze problematiek scherp in de aandacht.

Deze bestaande trage weg kan zonder grote infrastructurele werken een prima autoloos fiets-en wandelalternatief worden. Het kan de aanzet zijn naar een fiets- en voetgangersnetwerk tussen de dorpen van Geraardsbergen en zelfs naar naburige gemeenten: zowel Herzele als Lierde zetten al meer stappen naar degelijke fietswegen, waarop kan aangesloten worden.

Vzw ’t Uilekot en vzw Climaxi vroegen in 2018 al om de verbinding tussen Herzele, Lierde en Geraardsbergen via deze trambaan actief te benutten als veilige weg voor fietsers en voetgangers. Een groot deel van deze verbinding is al gerealiseerd op het grondgebied van Herzele. Ook in Lierde en Geraardsbergen gaat het soms om kleine stukjes die moeten verworven worden om de hele zaak aan mekaar te linken.

Nu de verkoop voorlopig geblokkeerd is en de tegenstand groeit, wil Climaxi dit voorstel herhalen. Wij vragen het stadsbestuur van Geraardsbergen om het idee van de verkoop te laten varen en samen met de gemeentebesturen van Herzele en Lierde de handen in mekaar te slaan voor de realisatie van dit project.

Je kan de petitie hier tekenen!

Filip De Bodt 

Foto's: Wim Schrever

 

 

Trambaan Geraardsbergen (2)