N42: geen nieuwe kosten op het sterfhuis.

Vandaag donderdag 29 juni organiseert de Administratie Wegen en Verkeer een infonamiddag rond de aanleg van een rondweg langs de N42 in Sint-Lievens-Esse. Gisteren vernietigde de Raad van State Het GRUP (Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoerings Plan) voor de verbreding van dezelfde weg tussen Zottegem en Wetteren. Daar wordt voor 2026 geen schop in de grond gestoken.

Zowel de Raad van State als de Raad voor Vergunningsbetwistingen gebruiken hiervoor telkens dezelfde Europese wet: “ Met het vernietigingsarrest van de RvVb is de Raad van State van oordeel dat de mogelijke milieueffecten van de infrastructuurwerken in het plangebied en die van de geplande rondweg samen beoordeeld moeten worden. De beide ingrepen maken immers deel uit van eenzelfde totaalproject, te weten de omvorming van de gewestweg tot een primaire weg categorie II volgens het RSV.”

Al drie jaar zegt men dus dat beide projecten samen horen en samen moeten beoordeeld worden. De Raad van State maakt er zelfs maar een paar bladzijden meer aan vuil. Al drie jaar doen ministers en Administratie Wegen en Verkeer koppig voort en zien ze tegelijkertijd het ene plan na het andere mislukken. Telkens verwittigen actiecomité’s van allerhande slag de overheid en laten burgers dit in honderden bezwaarschriften weten. Zo werd ook de bouwvergunning voor het stuk in Herzele

vzw Climaxi vraagt zich af waarom de overheid hier geen lessen uit trekt en blijft belastingsgeld spenderen aan dure maar foutieve studies en rapporten.

Veiligheid.

Het Aktiekomitee N42 vindt ook dat de veiligheid van de omwonenden en voorbijgangers (vooral fietsers en voetgangers) primeert en roept de overheid op om ernstige maatregelen te nemen: verhoogde fietspaden, asverleggingen, kilometerheffing en andere maatregelen kunnen daar voor zorgen. Daar heeft men evenwel geen oren naar. Het gaat hem immers niet om veiligheid maar over zogezegde economische ontwikkelingen en doorstroming die meer verkeer zullen aantrekken en haaks staan op de gezondheid van de omwonenden, allerhande klimaatplannen, ontharding en stukken Europees beschermde natuur.

Ook het nieuwe project en Milieu-effectenrapport voor de rondweg in Herzele heeft dezelfde tekortkomingen. Wij vragen AWV en de minister dan ook om deze nutteloze geldverspilling te stoppen en te investeren in een echt gezamenlijk veiligheidsplan voor de N42 van Wetteren tot Geraardsbergen, in dialoog met alle omwonenden en betrokken bewegingen. Laat er ons deze keer samen voor zorgen dat de vernieuwing van de weg lukt.

Oosterzele

Ook het Actiecomitee N(ee)42 uit Oosterzele wenst “net zoals AWV en vele anderen, dat er voor de N42 oplossingen komen die de leefbaarheid, veiligheid en doorstroming kunnen garanderen en verbeteren van Wetteren tot Geraardsbergen en dit voor zowel de fietsers als alle andere vormen van mobiliteit.”

Wat Oosterzele betreft heeft AWV twee jaar nodig om een nieuwe studie te maken. Dit is de gelegenheid om beide dossiers samen te nemen en voor een oplossing te zorgen die niet door rechtbanken verworpen wordt. Ondertussen moet men dringende veiligheidsmaatregelen nemen. Al twintig jaar wil men de bestaande weg niet verbeteren, om de mensen te duwen in de richting van een nieuw tracé. Dit moet stoppen. De grachten langs het oude tracé in Sint-Lievens-Esse bijvoorbeeld kunnen overdekt worden met L-profielen en dienen als fietspad.

Filip De Bodt

 

N42 gracht